Monday, March 29, 2010

masak2 di hujung minggu

acara masak memasak di rumah my sista-k.lang.. sebabnya aku la tetiba nak makan ikan masak stim kan.. tpi nak buat sorang2 tak terror sangat.. pastu plak yg nak makan tu sorang jek, mcm tak berbaloi  la plak..so kami ke umah lang dan gunakan segala perkakasan dan peralatan dan bahan yang ada di umah dia..ikan jek aku beli -- tu pun suh k.lang pi beli dulu..lelain sayur hiasan suma dr k.lang..

alamak..gambar preparation xde la plak..
1st time ni masak stim ni.. orang lain mungkin masak stim ni sambil pejam mata jek kan.. tpi pada aku yang memang buta terror  masak2 nih.. rasa bangga jugak laa kan.. hahaaha..

nk resepi?! sori..tak berapa nak ingat la plak.. aku try (untuk rujukan aku di masa hadapan) ecewah!!

bahan2.
1. ikan siakap (apa2 ikan pun bleh)
2. halia, bawang merah, serai, brokoli, carrot, daun saderi, (tingat wonderpets), tomato, cabai melaka , asam keping
3. garam,serbuk rencah knorr pasti sedapp
4. sos tiram

cara2.
1. letakkan ikan dalam bekas loyang
2. stim cara canggih , kuali besar, pastu letak tungku yg bersih n letakkan loyang atas tungku tu..
3. masukkan air dalam kuali besar, bukak la api kan...
4. amik ikan yang dlm loyang tadi, masukkan bahan-bahan no 2 ke dalam loyang..sapu sos tiram atas ikan tu sket2..
5. masak.. senang n simple..kalau nak ade kuah sikit, tambah la air sket ke dalam loyang td..

siapp untuk di makan. ohh sungguh tak pandai aku tulis resepi rupanya...lantak la janji aku paham kan..kalau tak paham masuk saja myresepi.com hahahaa...

ni la hasilnya.. memang sedap..hurmm pasti akan dicuba lagi...


lepas makan, yang tinggal hanyalah tulang temulang ikan saja.. hehee.. delicioussaass..

8 comments:

Anje a.k.a Mama_Aqish said...

wah sedapnyer...ini memang resepi menjaga kesihatan menjauhkan dari lemak gitu...terbau sampai sini

Diyana Zulkifli said...

mestila sedap,kan guna pasti sedap?hehe

DYLA said...

sedap & berkhasiat!

eiNa said...

anje: a ah..memang sihat habis la.. ehhe..

donat: tu betambah sedap ...:P

dyla:yummeeyyhh..

azzamoro said...

sedapnyer kak ina... my favourite tu... hmmm

♥♥♥ Mrs. Hasanif ♥♥♥ said...

sedappppppp..k.cik..cik piah ada sini...

eiNa said...

azza: masak le pa lagi..

sue: mai la umah kami, esok pak teh n mak teh sampai..

ibu_Arifa said...

Hui...menyelerakan nih.. saya suka masakan sebegini..licin..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails