Friday, March 19, 2010

miscarriage ..atau keguguran..

bukan cite pasal saya..tapi just nak share info..mungkin topik ni agak sensitif tapi saya hanya nak berkongsi pendapat.. pagi tadi tengah breakfast  ngn ofice mate saya..borak2 pasal anak, pregnancy and miscarriage ni..

rupanya pantang miscarriage ni lagi susah rupanya dari pantang beranak.. dan untuk get pregnancy after miscarriage pun kena hati2... kena gap few months untuk pastikan dalaman dah sedia and mental juga dah sedia.. before pragnan atau plan nak pragnan kena makan folic asid dan banyakkan nutritien diet dan kurangkan cafein jugak...

banyak sebab yang saya dengar boleh mengakibatkan miscarreage ni antaranya tekanan kerja, kesihatan tak mengizinkan dan sebab fizikal yang mana kita pun tak tahu keadaan dalaman rahim kta..dulu2 time saya anak dara gadis..setiap kali saya datang period, senggugut mengalahkan orang nak beranak!! series.. beberapa kali saya hampir pitam kerana senggugut yang teramat sangat.. yang paling saya ingat time saya praktikal kat MPSP.. saya sampai pengsan di ofis., dan kawan saya tlg hantar saya balik rumah dengan kereta MPSP..huhuu.. lepas tu plak masa saya dalam kelas MIS ,time tu lacturer tengah becakap n saya duduk agak depan besama ngan kwn saya mazrah... tetiba muka saya pucat dan saya peluh sejuk.. saya tengah menahan sakit masa tu.. sampai lacturer stop n tanya saya ok ke x? hurmm..ok..back to the point.. orang cakap, sapa yang setiap kali period mengalami senggugut teruk mungkin akan susah nak pregnan n susah nak beranak jugak n kemungkinan senang gugur jugak.. tapi alhamdulillah saya berjaya melepasi fasa pragnancy cuma sedikit masalah ketika nak deliver Aira..sebab bukaan sangat kecil.. dan Doc kata tulang pelviks saya keras dan kecik..sebab tu susah nak bukak *tapi pinggul saya besar* doc tipu kah!?

bebalik kepada kisah gugur , ofismate saya dia penah keguguran masa kandungan dah 6 bulan,.. dah besar, dan dah mempunyai anggota badan yang lain.. dia cakap dia tak sedar pun yang anaknya dah meninggal ..sebab dia ingat anaknya memang tak aktif.. tapi bila dah masuk hari ke dua..anak tak aktif dia dah risau, kemudian hari ketiga dia rasa perut dia makin kecil dan menurun..terus dia ke hospital.. Doc cek dan bitau yang anak dia dah meninggal 2 hari lalu... :(  memang sedih.. sebab dia sendiri tak perasan ketiadaan anak dia yang berada di dalam rahimnya sendiri.. dan itu bukan keguguran pertama dia.. dah 2 kali dia penah gugur.. lpas tu, dia mintak nasihat doc kalau pragnan lagi macam mana nak buat sebab rahim dia tak kuat.. so doc advice suruh "angkat" kedudukan rahim dan ikat.. syaa pun tak faham macam mana nak angkat dan ikat rahim..mungkin hanya Doc saja tau cemana nak buat..

terus saya teringat sorang lagi kwn sekolah saya, yang juga baru kehilangan anak selepas kandungan kedua.. kandungan pertama gugur masa 2bulan dan kandungan kedua hingga usia 5/6bulan...kemudian lahir kerana rahim tak cukup kuat.. .. n berat baru 600gram sampai berat ke 900gram..namun, Allah lebih menyayangi anak dia , anak dia telah kembali ke rahmatullah masa berusia 38 hari dengan berat 900gram.. (punca meninggal dia btau,premature baby dan lung enfection)..punca dia lahir baby awal pun pasal rahim dia xcukup kuat..

ni baru cerita kawan2 terdekat saya keguguran pun saya dah sedih..kalau saya sendiri ,.tak tahu la macam mana perasaan saya.. yang penting, sokongan dari orang tersayang..husband, ibubapa dan kawan...kepada kawan2 ..waktu 1st trimester..jaga diri baik2..jangan makan benda masam2 or tajam cam nenas ke,coke ke..apa2 je yang tajam...masa ni fragile sangat.. n makan jugak folic asid..
ok la.. tu je cite saya nak share.. selamat hari jumaat semua... happy wikennn!! =)

3 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

my MIL plak masa mengandung ok jer makan nanas.agaknya bergantung pd rahim seseorang la.me memang avoid btol pd nanas ms pregnant sampai dah besar sket perut br mkn.

Diyana Zulkifli said...

senggugut teruk?tulang punggung kecik..[tp nampak mcm besar]?hmm,hehe..kita serupa..:)

*donat dulu samala kak,siap yana,rin,rumi angkat & hantar balik ktf sbb donat jatuh kat toilet sbb sengugut sampai biru bagai..

5577 said...

mmg sedih sgt dgr cite org yg keguguran n kehilangan anak ni kan.. kagum tgk diorg sgt tabah..

sama laa kite.. sengugut teruk, ms nk bersalinkan nadhrah takdpt klua normal, n bykla andaian yg doc buat termasuk tulang pelviks n pembukaan kecik. n mmg betul kot, sbb masa dgn Aqilah, kurang besar sket, 3.05 kg je, dpt bersalin normal..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails