Wednesday, April 28, 2010

kisah Aira:episod2-taska

sambungan..

Keluar dari SJMC, aira tinggal dengan mak saya lebih kurang seminggu sementara nak cari taska baru, saya tukar aira ke taska a#&  #amailto:#aS@R@. taska ni di rekomen oleh sorang kwn saya.. dia cakap taska ni ok. tak de amik budak2 ramai.. dan cikgu jaga 5 orang budak.. dan tak tukar2. maksudnya group tu dia jaga. n bebudak pun rapat la ngan dia.. apa saja masalah budak tu,.. cikgu tu tahu. - katanya dan kononnya.. rupa2nya...
















tapi!!! saya silap!! dekat taska ni la aira kena gigit sampai 6 bekas.. shit! memang ba**.. boleh refer entry saya seblum ni pasal kena gigit kat sini dan sini ..

sebelum aira kena gigit tu memang dia macam takut nak pegi taska tu, dah sampai xnak turun.. cikgu nak amik, dia nangis peluk saya. saya yang hari2 hantar dia ni sedih jek.. dlm keta menyanyi riang,.. tapi bila sampai di taska dia nangis tak nak turun.. mungkin masa ni aira dapat rasa  taska ni tak sesuai dengan dia atau dia takut dengan persekitaran situ,.. tapi saya tak faham.. bad me! saya masih hantar ke tu dan satu hari kejadian gigit tu...saya masih anta disitu.. bad me again.. sebab saya susah nak ke taska lain , dan saya tak nak tukar2 taska sbab tak tahu yang mana taska lagi baik..saya anta disitu lagi sebab pengetua dia dtg minta maaf dan janji akan hantar budak yang suka gigit tu ke taska budak besar.. tp dlm masa yang sama saya masih mencari taska yang terbaik untuk aira.. i had no choice that time.. =(
aira 1 tahun 4 bulan,. dah makin susut

tapi tak lama sebenarnya aira di situ bih kurang 3-4 bulan ja. dalam bulan 7 , bibik (masa tu dia bibik jiran saya).. offer nak tlg jaga aira untuk dpt duit lebih.. saya masih was2.. betul ke bibik ni boleh jaga.. mak saya tolong monitor 2 minggu pertama.. masa tu aira baru 1 tahun 5 bulan, lepas 3 minggu percubaan. saya rasa aira Ok dengan bibik tu.. saya pun senang hati, sebab sebelah rumah saja, dan aira akan dapat perhatian sikit, dah xde la kena gigit tu.. tengah elok aira duduk dengan bibik dan main dengan kakak bella .. tetiba bibik lari plak dari jiran sya.. alasan dia ckp, xdapat cuti dan tak de orang hanta dan amik bila dia cuti.. ??!!

sya nak anta aira kat mana pulak! saya tak de pilihan.. since kakak beela ke tadika, dan tadika tu ada taska, Taska ke 3 untuk Aira!! saya anta aira ke taska yang sama dengan kakak bella, tu pun saya anta 3 hari ja.. isnin, sya MC, selasa EL. rabu saya anta.. half day petang syaa dh amik, pun cikgu taska cakap susah..sbb aira asyik nak ngan kakak bella saja.. khamis..saya anta jugak,,cikgu dia cakap, memang asyik nangis sja..

kebetulan bibik tu telefon saya, tanya aira cemana.. ceramah la saya.. kenapa benti x cakap.. potpetpotpet.. dia setuju nak jaga aira di rumah saya..
start bulan 10, bibik duk rumah saya jaga Aira .. memula ok.. dia seronok, saya seronok, aira pun seronok..
dia seronok pasal ada budak sorang lagi di jagakan, Harraz.. tpi 2 bulan saja dia jaga harraz, dah tak nak.. sbb dia luku(sekeh) pala budak tu.. so, dia suh saya cari budak lain..

aira dijaga oleh bibik sejak bulan 7 (2 bulan di umah jiran saya) dan bulan 11 dia tinggal sekali dengan saya.. selama 10 bulan Aira dengan bibik.. alhamdulillah, aira dah kurang sakit. demam pun dah jarang, batuk pun dah xde, cepat je baik kalau batuk atau demam.. makan pun kekadang ada selera.. lately je susah sangat
dia nak makan..
sekarang bibik dah nak benti.. saya harap, aira dapat sesuikan diri ditempat baru... dn boleh berdikari dan menjadi kakak yang baik..cewahh.. =)
ni dia big gurl.. jangan nangis2 lagi oke..


tamat... =)

10 comments:

alyyani said...

dah baca episod 1 aira kat taska tu. saya komen kat sini je la ye. mcm tu lah kalau hantar anak ke taska. batuk selsema tu macam sebahagian pulak. baru elok dah diserang balik. tp mcm taska aira 1 cikgu jaga sampai 5 baby mcm tak munasabah. mmg patut aira tak stay situ. tambah pulak pengasuh bersilih ganti lg tak seronok. mcm taska anak2 saya, pengasuh paling kejap pun kerja dalam 1 tahun. mmg bonding dgn pengasuh. lepas tu maximum baby kat 1 taska patut 6 org je. then sorg pengsauh jaga 2 baby. mcm taska anak saya ada 6 org pengasuh. tp sakit2 tu tak dapat nak elak. tapi so far, saya puas hati. nak harap 100% perfect pun mustahil kan. kadang kita yg jaga pun macam2 jadi. tp tu la, better ada bibik kat rumah sendiri tp keadaan rumah saya tak mengizinkan. tak saba nak pindah rumah, & bole carik bibik.

apa pun aira nampak dah chubby kan? sejak bibik jaga ye. alhamdulillah..

Queen said...

tiara nk cari maid.tapi takut maid buat hal anak jatuh ke apa x bg tahu, htr baby sitter kena buli ngan anak bbay sitter..adus pening paler ar.. ya allah permudahkan lah urusan kami dlm menjaga amanah mu ya allah

Nazuha said...

bbsitter adeef pon nak pindah bulan 6 ni. bermula la episod 'susah ati' saya..waaaaaaa! lagi la dgn ade baby lagi.. tsk..tsk..
masalah taska/bbsiter/maid ni mcm never ending story kan?

lily lotus said...

mmg nampak dah big girl tau last pic tu. eina plan nak hantar bila...nanti kita sembang kay

eiNa said...

Alya: alhamdulillah.. tpi dia kuat susu jek ni..makan x sangat pun.

TiarA:hurmm.. susah kan bab2 anak ni, untung sesapa yang mak / mil tlg jagakan.. uhhukkss..

zuha:dilema bemula lagi..sian adeef, tp adeef dh besar skit.sian baby jugak..:(

eiNa said...

lily: bibik last day jumaat nih, next week mak ina ade lagi so mak ina tlg jaga sambil2 hantar umah ly.. :) xde la tgal terus satu hari suntuk.. berperingkat gitu..hehee

churalliya said...

wah.. bibik mau berangkat pergi.. wuuu.. cedihnya.. sian aira kan.. kakak bella dah jauh sekolah kat pilah.. sue ni pun bibik bln 10 ni genap la 2 thn.. x tau la dia nk smbung lg ke tak.. ramai kan member kat luar sana yg di belenggu misteri nih...

5577 said...

kesian aira..
tulah kite slalu nak buat yg terbaik utk anak kite kan, tp mcm2 dugaan tu..
insyaAllah harap tmpt baru ni ok n aira dpt adaptkan diri..

lin said...

xpe,nanti bila sampai masa anta aira gi taska,sure dia happy dapat ramai kawan... :D

*eina, sara plak kat taska kaki gigit org...and semalam kt dada dia ada lovebite.kwn dia gigit..nasib baik teacher dia cepat prsn.klu tak, aduss tak dpt nk bygkan...huhu*

kinna said...

dilema ibu..semua org pon dilema selagimana kita sendiri tak jaga anak :(

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails